Als jouw kind door ziekte niet naar school kan komen, dan is het van belang dat je dit aan de leerkracht kenbaar maakt. Via de Parro app heb je de mogelijkheid om ziekmeldingen, artsenbezoeken of andere absenties van jouw kind in te voeren.
Is Parro voor jou geen optie, neem dan graag vóór 8.30 uur per telefoon contact op met school 0495-491933.
Duurt de ziekte langer dan een paar dagen, dan kijkt de leerkracht samen met jou hoe we het onderwijs aan jouw kind toch kunnen voortzetten.
In elke school komt het voor dat er leraren vervangen moeten worden.
Grofweg bestaan er dan drie mogelijkheden:
- Er zijn vervangers van buiten de school in te zetten via vervangerspool Driessen.
- Er zijn geen vervangers, de school creëert intern een oplossing.
- Er zijn geen vervangers, intern oplossen kan niet meer of is niet de meest verantwoorde invulling, er wordt een klas/groep thuisgehouden. (daags vooraf bij ouders melden )
ad.1. Wanneer er vervangers zijn levert dit weinig tot geen problemen op.
Mogelijkheden zijn dan bijvoorbeeld:
- De vervanger wordt ingezet in de betreffende groep.
- Er is wel een vervanger maar niet voor de betreffende groep: de vervanger kan toch worden ingezet en er wordt “doorgeschoven” door een eigen leraar.
Vervangers dienen goed begeleid te worden, ondanks de personele problemen. Dit kan de leraar van de parallelgroep verzorgen of van de aansluitende groep. Ook is het mogelijk dat de school daarvoor een vast persoon heeft aangesteld. Iedere leraar zorgt voor actuele informatie over het lesprogramma in een vervangersmap.
ad.2. Helaas blijkt in de praktijk dat er niet altijd vervangers voorhanden zijn. Hierdoor ontstaat er een vervangingsprobleem. Dit probleem behoort binnen de schoolorganisatie opgelost te worden. Kinderen hebben namelijk recht op onderwijs en de school moet alles doen wat redelijkerwijs mogelijk is om het onderwijs kwalitatief verantwoord doorgang te laten vinden. De interne oplossing zal volgens bepaalde afspraken of procedures dienen te verlopen. Iedere schoolorganisatie heeft zijn eigen (beperkte) mogelijkheden. Toch zal het naar ouders toe duidelijk moeten zijn dat iedere school haar uiterste best doet om het probleem het hoofd te bieden, daarbij in acht nemend dat de kwaliteit van het totale onderwijs op school zoveel mogelijk gewaarborgd wordt. Daarom is het van belang om als organisatie te komen tot afspraken over de te volgen werkwijzen. Er zal in ieder geval een oplossing voor de eerste “vervangingsdag” gevonden moeten worden.
Stappenlijst waaruit iedere school zijn “traject” samenstelt om te komen tot een invulling van de vervanging:
- Leraren benaderen die met meerdere leerkrachten voor 1 groep staan.
- Leraren benaderen die die dag geen les geven.
- Inzet Qrabble docent
- De groep leerlingen verdelen over de andere groepen (noodplan )
- Tussendeur open (noodplan )
Aangetekend dient wel te worden dat de gekozen oplossing, in een situatie waarbij geen externe vervanging mogelijk blijkt, ook van (kort)tijdelijke aard kan zijn. Zo zal het niet wenselijk zijn om de speciale leerlingenzorg of de directietaken langere tijd op te geven voor een vervanging. Zodoende is het mogelijk dat er op enig moment geen vervanging (meer) te regelen is.
ad. 3 De laatste stap wordt gezet indien de gecreëerde oplossing niet structureel aangehouden kan worden en er geen mogelijkheid tot vervanging blijft bestaan. Namelijk: het niet opvangen van een groep leerlingen de volgende schooldag of schooldagen.
Leerlingen worden in een dergelijke situatie echter niet naar huis gestuurd!
- De ouders/verzorgers van de betreffende klas krijgen een e-mail waarin vermeld wordt dat zij de volgende dag(en) (maximaal 1 week) geen school hebben. De directeur van de school blijft verantwoordelijk voor de zorg over de kinderen, die desondanks op school verschijnen.
- Wanneer een vervanging voor meerdere dagen niet ingevuld kan worden zal er ook rekening gehouden moeten worden met het wettelijk vereiste aantal lesuren per jaar.
Daarnaast zullen ook andere zaken belicht worden, zoals de (on)wenselijkheid om één groep meerdere dagen te laten missen of zoals de onrust die ontstaat wanneer er telkens een andere groep geen school heeft. Dit kan inhouden dat niet dezelfde groep een aantal dagen geen school heeft maar dat er een andere groep bij betrokken wordt. Veelal is er bij de onderbouwgroepen een grotere marge aanwezig wat betreft de verplichte lesuren per schooljaar dan bij de midden-of bovenbouwgroepen.