Op basisschool de Schatkist zorgen we samen voor een open sfeer waar iedereen zich welkom, veilig en gewaardeerd voelt. We bieden ons onderwijs aan in een jaarklassensysteem. Binnen dit systeem is veel aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling, voor de kernvakken rekenen, taal en lezen en besteden we ook veel aandacht aan cultuuronderwijs. Dit gebeurt in een rustige, gestructureerde leeromgeving. Samen is een belangrijke kernwaarde voor ons. Samen werken, samen leren, samen vieren. Binnen deze setting creëren we een beredeneerd aanbod voor al onze leerlingen en zetten we in op hoge onderwijskwaliteit.
Onze missie en visie
Onze kernwaarden
- Relatie
- Samen
- Kwaliteit
- Rust
- Verantwoordelijkheid
Deze kernwaarden vormen de basis voor de manier waarop het onderwijs op de Schatkist de komende jaren wordt ingericht. Deze kernwaarden zijn allemaal in elkaar vervlochten en vormen de basis voor de ontwikkeling. Hieronder beschrijven we per kernwaarde hoe we deze in de praktijk vorm willen gaan geven.
1. Relatie
Iedere leerling voelt zich welkom, begrepen en gewaardeerd. Dit is de basis om tot verdere ontwikkeling te komen. Leerkrachten stimuleren dit door het geven van oprechte aandacht, positieve feedback, complimenten en vertrouwen. Op de Schatkist kan en mag iedere leerling zichzelf zijn. De leerkrachten en leerlingen accepteren dit en houden zichtbaar rekening met elkaars verschillen. “Ik ben uniek en dat mag”
2. Samen
‘Samen leren door samen te werken’. Het woord samen is een belangrijk onderdeel van ons onderwijs. Samen werken in de groep, samen werken in de grote hal, groepsdoorbrekend met andere groepen en ook samen beleven van vieringen en festiviteiten. “Alleen ga je sneller, samen kom je verder”
3. Kwaliteit
Kwaliteit betekent voor ons alles er uithalen wat er in zit. Wij leren onze leerlingen en leerkrachten om hun kwaliteiten te gebruiken en verder te ontwikkelen én ontdekken op allerlei gebieden. Ons onderwijsaanbod en de verschillende werkvormen daarin, dragen hieraan bij. Wij willen dat de leerlingen kwaliteit leren leveren aan hun werk. Dit kan mede door hen doelgericht aan het werk te laten gaan en ook zelf te laten beredeneren waarom zij doen wat ze doen. Door extra aandacht te besteden aan de basisvaardigheden: lezen, taal en rekenen dragen we zorg voor goede resultaten. “Hoe hoger de berg, hoe mooier het uitzicht”
4. Rust
Wij weten wat er van ons verwacht wordt en wat wij mogen verwachten en dragen samen zorg voor een rustige werk en leer omgeving. Duidelijke afspraken en routines zorgen voor een prettige, rustige leer- en werkomgeving. Kinderen ervaren rust door een duidelijk dagritme. Doordat wij allemaal dezelfde taal spreken, weten kinderen waar ze aan toe zijn. "Kun je even stil zijn juf! Ik leer zelfstandig”
5. Verantwoordelijkheid
Wij blijven allemaal in ontwikkeling en voelen ons hier verantwoordelijk voor. Kinderen willen groeien en zijn zich bewust van hun eigen ontwikkeling en die van anderen. We leren onze leerlingen om hun taken af te maken en verplichtingen na te komen. We leren ze omgaan met de gevolgen van hun keuzes. Door kinderen te leren om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen acties, kunnen ze groeien in zelfvertrouwen en bewustzijn. “Leer me het zelf te doen”